Sunday, June 26, 2011

Sesat Dalam Terang

Assalammualaikum....

     Che Lin nak citer pasal SESAT DALAM TERANG....huyyoo..camne leh sesat dlm trang plak?Kalo dah terang...takkan sampai xblh nampak?...Situasi 'sesat dalam terang' ni same le jugak dgn kita tak nampak jalan/penyelesaian bila kita sdg dalam kecelaruan perasaan, mental dan fizikal...ada masalah le tuuu....

     Bila saat kita menghadapi masalah, sering kali kita tak nampak jalan penyelesaiaannyer. Masalah itu ibarat lalang yang tinggi. Lalang itu akan menutup mata kita, menyemakkan kepala kita lalu kita tak nampak jalan penyelesaian. So, nak nampak jalan, lalang tu perlu ditebas. Untuk menebas kita kena ada  parang ke... sabit ke... pisau ke.... Tapi, ada parang @ sabit@ pisau yang tajam pun kalau takde usaha untuk mula TAK JADI JUGAK!!Kalau malas nak menebas, camne lalang nak hilang, kemuncup nak kurang, jalan nak nampak?SO....?

    Itu lah KAUNSELING....counselling is a process...not a magic healing method...tolongggggglahh! Bila anda kongsi cerita dengan niat untuk melepaskan beban masalah itu ibarat menebas lalang yang tinggi. Lalang itu masalah, berkongsi cerita itu menebas. Semakin banyak anda bercerita, masalah yang anda tanggung menjadi semakin ringan... dan akhirnya...apabila anda selesai berkongsi, masalah sebenar telah dikenalpasti,dan akhirnya, anda akan menemui jalan-jalan yang akan membawa anda ke destinasi penyelesaian kebuntuan anda....maka, kerana itulah anda tersesat dalam terang.

1 comment: